TIEDOTE: Vapaaehtoisleireillä vastustetaan rasismia

TIEDOTE, vapaa julkaistavaksi heti.

24.6.2013

Vapaaehtoisleireillä vastustetaan rasismia: turvapaikanhakijat ja suomalaiset tekevät talkootyötä yhdessä

Kansainvälinen vapaaehtoistyö ry järjestää kesällä 2013 eri puolella Suomea yhdeksän vapaaehtoisleiriä, joilla vastustetaan rasismia ja nostetaan esiin globaaleja kysymyksiä liittyen ihmisoikeuksiin ja muuttoliikkeeseen.

Leireillä ulkomaalaiset vapaaehtoistyöntekijät, Suomessa asuvat maahanmuuttajat,  turvapaikanhakijat sekä kantasuomalaiset tekevät konkreettista talkootyötä yhdessä, auttaen erilaisia yleishyödyllisiä yhteisöjä ja yhdistyksiä.

Leirejä järjestetään Siuntion vastaanottokeskuksessa (15.6-24.6.), Vekaran saarella Uudenkaupungin saaristossa (25.6.-9.7.), Herttoniemen ruokaosuuskunnan pelloilla Korsossa (30.6.-14.7.), Äijälän perhekodissa (1.7.-13.7.) , Tavastkengän kyläjuhlilla (5.7.-16.7.), Haapamäen veturipuistossa (21.7.-4.8.) ja Lieksassa (4.8-19.8).  Leireillä järjestetään myös Yhteistä ymmärrystä -tapahtumia, joissa pohditaan tavallisten ihmisten mahdollisuutta vaikuttaa globaaleihin kysymyksiin.

Leirien vapaaehtoiset tekevät konkreettista talkootyötä leirejä järjestävien yhdistysten hyväksi: Vekaran saarella entistetään Metsähallituksen johdolla perinnemaisemaa, Äijälän perhekodissa ja Herttoniemen ruokaosuuskunnan leirillä tehdään luomuviljelytöitä, Tavastkengässä autetaan kylätapahtuman järjestelyssä ja Haapamäellä entisöidään vanha veturi.

Katso leirien päivämäärät ja tarkemmat kuvaukset täältä: http://www.kvtfinland.org/tarjoa-leirikohde/suomen-vapaaehtoisleirit-2013/

Turvapaikanhakijat mukaan vapaaehtoistyöhön

Leireille osallistuu ulkomaalaisten vapaaehtoisten lisäksi tänä kesänä myös Suomessa asuvia turvapaikanhakijoita. Leirit tarjoavat heille mahdollisuuden tutustua suomalaiseen elämänmenoon ja tervetulleen tauon vastaanottokeskuksen arjesta sekä osoittavat suomalaisille, että .  Turvapaikanhakijoiden osallistumisen mahdollistaa Ulkoministeriön rahoittama Yhteistä ymmärrystä -hanke.

Yhteistä ymmärrystä – kohtaamisia kansainvälistyvässä kotimaassa

KVT:n leireillä järjestetään  Yhteistä ymmärrystä -tapahtumia, jotka tuovat esiin muuttoliikkeeseen ja pakolaisuuteen liittyviä teemoja taiteen, talkoopäivien ja toiminnallisten teemapäivien kautta. Talkoot ja teemapäivät ovat avoimia kaikille. Yhteistä ymmärrystä -hankkeen kautta voi myös tilata vierailijan kouluun tai kesällä järjestettävälle rippileirille tai muulle nuortenleirille.

Lisätietoa:  www.kvtfinland.org/yhteista-ymmarrysta/

Awakening Awareness -leiri tuo Lieksaan monikulttuurisuutta

Lieksassa järjestetään 4.8-18.8.2013 Awakening Awareness -leiri, jonka tarkoitus on pureutua ihmisoikeuksiin ja muuttoliikkeeseen liittyviin ongelmiin Suomen pienillä paikkakunnilla. Leirille osallistuu Suomessa asuvia maahanmuuttajia, ulkomaalaisia vapaaehtoisia ja suomalaisia. Leiri toteutetaan yhdessä lieksalaisten järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa. Leirin vapaaehtoiset ja  Lieksassa asuvat maahanmuuttajat järjestävät lieksalaisille globaaliin vastuuseen, maahanmuuttoon ja ihmisoikeuksiin liittyvää ohjelmaa. Leirillä vierailee bangladeshilainen ihmisoikeusaktivisti ja laulaja Nilufar Banu Lily.

Vapaaehtoisleirit järjestää Kansainvälinen vapaaehtoistyö ry.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Projektikoordinaattori Emmi Ruohonen

Järjestösihteeri Salla Kuuluvainen

MIKÄ KANSAINVÄLINEN VAPAAEHTOISTYÖ RY?

Kansainvälinen vapaaehtoistyö ry:n (KVT) kautta nuoret ja aikuiset voivat lähteä vapaaehtoistyöhön ulkomaille leirille tai pitkäaikaiseen projektiin.  KVT järjestää Suomessa vapaaehtoisleirejä, joille voivat osallistua ulkomaalaiset vapaaehtoiset ja Suomessa asuvat maahanmuuttajat. KVT tukee toiminnallaan rauhantyötä, monikulttuurisuutta ja ympäristönsuojelua.

Lisätietoa: www.kvtfinland.org

www.facebook.com/kansainvalinenvapaaehtoistyo

www.twitter.com/KVTry

MIKÄ YHTEISTÄ YMMÄRRYSTÄ?

Yhteistä ymmärrystä -teemapäivät ja työpajat nostavat esiin globaaleihin kehityskysymyksiin, muuttoliikkeeseen ja  ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä pienillä suomalaisilla paikkakunnilla.

Lisätietoa:  www.kvtfinland.org/yhteista-ymmarrysta/

Blogi: yhteista.ymmarrysta.kvtfinland.org/